Språkinstitutets rapporteringskanal
Via rapporteringskanalen kan Språkinstitutets anställda, intressegrupper och samarbetsparter anmäla misstankar om överträdelser, missbruk eller annat oetiskt agerande på ett säkert sätt.
Vi har förbundit oss att agera ansvarsfullt i alla situationer och följer noggranna interna kontroll- och verksamhetsprinciper. Om du ändå upptäcker missförhållanden i vår verksamhet uppmuntrar vi dig att berätta om dem för oss. Inga konkreta bevis behövs i rapporteringsskedet. Det räcker att du har en grundad anledning att tro att din misstanke är riktig.
Rapporteringen om överträdelser kan till exempel gälla offentliga upphandlingar eller oetisk eller lagstridig verksamhet, såsom missbruk av offentliga medel, verksamhet som strider mot anvisningar eller föreskrifter, jäv, bindningar, korruption eller andra brott.
Rapporterna behandlas konfidentiellt
Vi behandlar alla rapporter konfidentiellt och i enlighet med principerna för god förvaltningssed och god dataskyddspraxis. Vi avslöjar inte den rapporterandes personuppgifter för den som ärendet om överträdelse gäller eller för personer utanför utredningen. En liten, utnämnd arbetsgrupp vid Språkinstitutet tar emot och undersöker rapporterna.
Den rapporterande personen får skydd enligt lagen om skydd för personer som rapporterar om överträdelser (1171/2022) (s.k. visselblåsarlagen) när oegentligheter har upptäckts i samband med arbetet och när rapporten gäller till exempel offentliga upphandlingar, finansiella tjänster eller konsumentskydd. Lagen om skydd för personer som rapporterar om överträdelser förbjuder repressalier mot de rapporterande. Arbetsgivaren kan till exempel inte försämra den anställdas anställningsvillkor, avsluta personens anställningsförhållande eller permittera den rapporterande personen med anledning av en gjord anmälan. Andra typer av oegentligheter undersöks i enlighet med andra tillämpliga lagar och principerna för god förvaltningssed så att den rapporterande personen skyddas på bästa möjliga sätt.
Så här gör du en rapport om missbruk
Läs anvisningarna för
rapportering innan du skickar in din anmälan. I anvisningen ger vi närmare
information om hur rapporten ska göras, hur den behandlas och undersöks vid Språkinstitutet,
hur kommunikationen med de rapporterande sköts och vad som händer efter
utredningen. Bekanta dig också med behandlingen av rapporter och lagstiftningen
som påverkar skyddet för rapporterande personer.
- Anvisning för rapportering om överträdelser (bilaga på svenska)
- Lagstiftning som påverkar behandlingen av rapporter och skydd för rapporterande personer (bilaga på svenska)
Gör din anmälan alltid i första hand via Språkinstitutets egen rapporteringskanal. Om du ändå har grundad anledning att tro att Språkinstitutet inte har vidtagit åtgärder inom utsatt tid, att överträdelsen inte kan åtgärdas effektivt eller du upplever att du kan bli föremål för repressalier med anledning av din anmälan, kan du enligt visselblåsarlagen rapportera överträdelser som upptäckts i samband med arbetet till justitiekanslersämbetets centraliserade rapporteringskanal.
Du kan skicka in din anmälan antingen på svenska eller finska.
- Språkinstitutets rapporteringskanal (Webropol)
- Uppföljningssida för Språkinstitutets rapporteringskanal (Webropol)
När du skickar in din rapportblankett får du ett lösenord som du ska spara. Med hjälp av lösenordet kan du anonymt följa upp status på ditt ärende. Om du tappar bort lösenordet kan du inte följa upp ärendet.
Övriga kontakter och respons
Övrig respons till Språkinstitutet än rapporter om överträdelser, såsom kundrespons, begäran om omprövning, utvecklingsförslag osv. ska lämnas in via sina respektive responskanaler eller e-postadresser.
Begäran om uppgifter om Språkinstitutets handlingar enligt offentlighetslagen eller dataskyddsförordningen riktas till registratorskontorets e-postadress: kirjaamo(ät)kotus.fi.
Länkar:
- Länk till den finska huvudsidan finns här.