”Vår kundservice är överbelastad.” Tut, tut, tut.

Helsingfors stads sätt att förklara varför de inte kunde besvara mitt samtal eller ens ställa mig i kö för att få beställa en tandläkartid kändes tämligen burdust. Efter x antal knapptryckningar för val av språk, val av service och ytterligare specificering av ärendet kände jag mig smått avspisad av den bestämda damrösten i andra ändan.

Att vänta i en finländsk telefonkö är inte samma upplevelse som att vänta i en svensk. Foto: Teuvo Kanerva, Museiverket. CC BY 4.0(öppnas i ett nytt fönster, du flyttar till en annan tjänst)

Jag försökte på finska. Kanske kundservicen på det andra inhemska skulle visa sig vara mindre överbelastad. Det var den dessvärre inte, men nu fick jag åtminstone en ordentlig förklaring på vad problemet var och när jag kunde ringa igen. Först på finska och sedan – hör och häpna – samma på svenska. Men detta gällde alltså bara om jag tryckte 1 för service på finska.

Opersonligt eller översvallande

Överlag känns telefonservicen i Finland saklig, men opersonlig. Vanligen får man lyssna till en melodisnutt som upprepas gång på gång, avbruten av en saklig men torr stämma som berättar att man fortfarande är i kö men kommer att bli betjänad så fort som möjligt. Eventuellt informerar rösten också om möjligheten att bli uppringd eller uträtta ärendet på nätet. Det känns ibland som en vink, ett artigare sätt att säga ”Stör oss inte med telefonsamtal utan gå in på nätet och fixa ärendet själv”. Vinken kan förstås också vara positiv: ”Uträtta ditt ärende på nätet, så slipper du sitta i telefonkö.”

Därför fick jag en smärre chock den gången jag ringde till en sverigesvensk kundtjänst. En översvallande damröst berättade att jag hade ringt kundtjänst x. Sedan kom det: ”Vi arbetar på för att kunna besvara *paus* DITT samtal. Du har nu plats *paus* nittio i kön.”

Raka rör och klara besked

Jag lade på. Inte ens den vänligaste service får mig att sitta i telefonkö så länge att jag hinner avancera från plats nittio till att faktiskt bli betjänad. Men dessutom tror jag att min finländska själ fick något av en trevlighetsöverdos. Ni arbetar väl inte just för min skull, ni känner inte ens mig, liksom. Även om jag kan tycka att finländsk telefonservice känns lite opersonlig och korthuggen ibland är det tydligen ändå där jag känner mig mest hemma. Raka rör och klara besked. Är vi överbelastade så är vi och det tänker vi inte hymla med. Men det oaktat tycker jag det hade varit trevligt att få den svenska förklaringen på Helsingfors stads överbelastningsproblem när jag tryckte 2 för service på svenska.

Dela