Smarttelefoner och andra enheter har nästan omärkligt smugit sig in i våra liv. Många vuxna och barn tillbringar sina arbetsdagar och skoldagar framför skärmar och datorer.

På fritiden fortsätter det i samma stil i olika sociala medier. Det är alarmerade hur de digitala enheterna omedelbart drar till sig vår uppmärksamhet, hur vi alltför enkelt låter ett pling från telefonen störa våra mest värdefulla stunder, vid matbordet eller när vi sitter med våra vänner på ett café.

Det är alarmerade hur vi alltför enkelt låter ett pling från telefonen störa våra mest värdefulla stunder, vid matbordet eller när vi sitter med våra vänner på ett café.

Visst, enheterna och de sociala medierna är för många ett viktigt sätt att hålla kontakt med andra. Men som med allt annat – det blir lätt för mycket.

Många familjer funderar nu på vad de ska göra under sportlovet. Jag önskar innerligt att vi kunde lära oss att uppskatta tid utan skärmar, och också satsa på mera traditionellt umgänge under sportlovet.

Att kommunicera är något vi lär oss

Ingen föds med att kunna tala, läsa eller skriva. Det lär vi oss i växelverkan med andra människor. Barn är väldigt bra på att härma, och därför lär de sig språket snabbt. Även vuxna förbättrar kontinuerligt sin förmåga att kommunicera – antingen genom att aktivt öva upp den eller genom att härma det de hör och ser.

Vi vuxna är språkliga förebilder för våra barn. Allt vi gör tillsammans, vare sig vi åker skidor eller spelar brädspel, kan samtidigt berika barnens ordförråd och uttrycksförmåga. Barns naturliga nyfikenhet gör att de ställer massor av frågor, och det ger oss en värdefull möjlighet att lära dem olika begrepp och namn på saker och ting. Barn behöver vuxna förebilder och en vardag rik på texter på deras modersmål för att utveckla en mångsidig språklig begåvning.

Med boken som enda uppkoppling får vi en paus från det ständiga bruset från alla sociala medier.

Ett sportlov är en bra tid för läsning – både på egen hand och tillsammans. Högläsning är inte bara ett trevligt sätt att umgås utan också en stund när vi kan samtala eller bara vara tillsammans. Med boken som enda uppkoppling får vi en paus från det ständiga bruset från alla sociala medier. Men visst, att läsa på en skärm är också praktiskt, och för en del det enda alternativet.

Lästid är värdefull tid

Lässtunderna syns också tydligt i barnens utgångsläge när de börjar skolan. Nationella centret för utbildningsutvärdering  (NCU) gjorde år 2020 en undersökning bland förstaklassare. Den visade hur läsning inverkade mer på barnens framtid än någon annan aktivitet – och gav dem nästan ett helt års försprång när det gällde språkliga färdigheter.

Vi inser inte alltid värdet av våra gemensamma läsestunder, men de handlar om något vi borde tala mycket mera om för att vidga förståelsen av vad läskunnighet är. En enkät från Läscentrum visar att familjens läsvanor påverkas mest av nyheter om läsningens fördelar, och av förskolans och rådgivningens fakta och information om läs- och skrivkunnighet.

Hjärnan behöver också vila

Ett sportlov utan enheter – eller åtminstone ett lite mindre digitalt uppkopplat sådant – är en gåva, både till barnen och till oss vuxna. Och inte minst: det är en gåva till våra hjärnor. Hjärnan vilar när vi inte hela tiden utsätts för ett digitalt brus i många olika kanaler och försöker göra många saker samtidigt under ständiga avbrott.

Ett skönt sportlov med digital frid till alla språkvänner!

Blogi: Digirauhaa lukemalla, översättning: May Wikström.

Dela