Institutet för de inhemska språken har sammanställt svaren från sin årliga användarenkät. Den gjordes via webbplatsen strax före årsskiftet. På finska deltog 1 106 personer och på svenska 143. De flesta av dem som svarade är mycket eller ganska nöjda med Språkinstitutets arbete: cirka 95 procent på bägge språken. "Kotus on kultaa!" eller "Språkinstitutet är guld värt!" lydde en av de mest entusiastiska kommentarerna.
Bra betyg - men ”väsnas lite mer!”
Deltagarna fick betygsätta allt från webbtjänster, sociala medier till personlig rådgivning och olika digitala publikationer. Många gav också tips på vad som kan bli bättre. I svaren efterlystes en större synlighet av Institutet för de inhemska språken i medierna och feedback på språkbruk till både tidningar och beslutsfattare. En användare formulerade sig på finska ungefär: ”Ni kunde gärna väsnas lite mer!”
I de finska svaren lyfte en del fram behovet av att förbättra språkfärdigheter, särskilt för barn, unga och invandrare, med extra fokus på S2-studenter. Det syntes också en oro över att engelskan får en allt större roll, särskilt inom forskningen. Någon efterlyste satsningar på att bekämpa desinformation genom bättre sökoptimering och språkteknologi.
Många uttryckte sin tacksamhet över servicen och ser den som viktig både på jobbet och fritiden.
Svenska kommentarer: Samhällsuppdraget är viktigt
En titt på de svenska svaren visar att majoriteten (36,4 procent) utnyttjar institutets tjänster av allmänt intresse, och nästan 18 procent gör det i jobbets tecken. Bland de professionella språkbrukarna syns översättarna (12,1 procent) och lärarna (10 procent) samt journalisterna (2,9 procent).
Både i fråga om forskning, upplysning i språkfrågor och klarspråksarbete finns det mycket som blir ogjort, om inte ni ges möjligheter att göra det!
I de öppna svaren på svenska fanns en omsorg om att Språkinstitutet också i fortsättningen får jobba för språkets bästa i samhället:
”Det vore bra om det fanns personal och resurser för mer av det synnerligen viktiga arbete som görs vid institutet! Både i fråga om forskning, upplysning i språkfrågor och klarspråksarbete finns det mycket som blir ogjort, om inte ni ges möjligheter att göra det!”
En annan av de svenska användarna lyfter särskilt fram klarspråksarbetet:
”Ju mer allmänheten förutsätts sköta ärenden med olika myndigheter digitalt, desto viktigare blir det att språket myndigheterna använder i skrift är entydigt, klart och begripligt. Detta är en demokratifråga.”
En kommentar från Göteborg avslöjar att det svenska materialet är relevant och viktigt också för användare utanför Finland:
”Jag hamnar ofta på Språkinstitutets hemsida när söker efter svenska ord och uttryck. Hemsidan är viktig för mig i mitt skrivande arbete.”
Överlag uttryckte de som svarade förtroende och uppskattning för de tjänster som erbjuds, och den positiva responsen var i linje med tidigare år. Institutet för de inhemska språken tackar deltagarna för alla insiktsfulla svar, och fortsätter att utveckla vårt arbete.