En nyligen publicerad enkätundersökning undersökte hur Folkpensionsanstaltens (FPA) handläggare upplever sina möjligheter att fatta sakliga, tydliga och begripliga beslut – i enlighet med förvaltningslagens paragraf nio. Fokus låg på avslagsbeslut i sjukdagpenning- och sjukpensionsärenden.

Undersökningen belyser två kända problemområden: Förmånsbeslut är myndighetstexter som ofta upplevs som svårbegripliga. De beslut som granskades innehåller dessutom utlåtanden från sakkunniga läkare. Systemet med sakkunniga läkare har länge varit föremål för både utveckling och kritik.

Flera lagändringar har genomförts i syfte att förbättra systemet, och undersökningen försökte ta reda på vilken effekt de haft. Den tog också upp hur handläggarna upplever att underlag som ansökningar och läkarutlåtanden påverkar hur besluten utformas, hur samarbetet med sakkunniga läkare fungerar samt hur väl informationssystemen tillgodoser behoven hos dem som skriver besluten.

Myndighetsspråket behöver bli tydligare

Enligt undersökningen försvåras arbetet med att skriva begripliga beslut bland annat av rigida informationssystem, som till exempel inte alltid erbjuder tillräckligt utrymme för motiveringar. Även underlagen, till exempel de sakkunniga läkarnas utlåtanden, kan skapa problem om de är alltför omfattande, knapphändiga eller för allmänt hållna. Samtidigt bedöms texterna från de sakkunniga läkarna ha blivit tydligare med åren.

Framöver vore det mer ändamålsenligt att rikta utvecklingsinsatserna mot det praktiska arbetet och kundresan, snarare än mot nya lagändringar. För att besluten ska bli begripliga krävs också goda villkor för kundservice och ett tydligt myndighetsspråk. Det är viktigt att lagstiftningen stöder handläggarnas arbete och att kunden, utöver själva besluten, också får information via till exempel myndigheternas webbplatser. Det viktigaste är att den som får beslutet förstår och kan acceptera det. I centrum står själva beslutstexten – en språklig helhet där innehåll och form hänger tätt samman.

Eftersom besluten är en del av genomförandet av socialskyddet – ett språk- och textarbete som är beroende av tekniska lösningar och tvärprofessionell kompetens – bör även språkexperter och experter på språkteknologi alltid vara delaktiga i utvecklingsarbetet.

Undersökningen genomfördes i samarbete mellan Institutet för de inhemska språken och FPA:s forskningsenhet.

Läs mer

Dela